Terapia widzenia – Lublin
Terapia widzenia w naszym ośrodku w Lublinie prowadzona jest przez tyflopedagoga, który pracuje z dziećmi słabowidzącymi, niewidomymi oraz dorosłymi. Jego zadaniem jest przeprowadzenie diagnozy funkcjonalnej widzenia, opracowanie terapii, a także pomoc rodzicom w zaadaptowaniu otoczenia dziecka czyli domu, pokoju oraz materiałów i urządzeń edukacyjnych.
Czym zajmuje się tyflopedagog w terapii widzenia?
Tyflopedagog zajmuje się edukacją, terapią widzenia i rehabilitacją osób niewidomych oraz niedowidzących. Prowadzi ćwiczenia wzrokowe, które mają za zadanie mobilizować do korzystania z posiadanych możliwości wzrokowych we wszystkich sytuacjach życiowych oraz pomagać na wielu płaszczyznach życia codziennego.
Rehabilitacja wzroku prowadzona przez tyflopedagoga obejmuje:
- stymulowanie widzenia,
- usprawnianie pamięci wzrokowej,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
- pobudzanie do patrzenia,
- stymulowanie podstawowych sprawności wzrokowych,
- wsparcie rodziców/opiekunów.
Co trzeba wiedzieć przed przystąpieniem do terapii widzenia?
Terapia widzenia u osób z dysfunkcją narządu wzroku zawsze powinna być uzupełnieniem leczenia okulistycznego, bądź konsultacji optometrycznych/ortoptycznych. Jej celem jest wprowadzenie u dziecka umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach życia codziennego metodami zupełnie bezwzrokowymi lub z wykorzystaniem pozostałości wzroku. Proces rehabilitacji wzroku obejmuje stymulowanie widzenia, pobudzanie/zachęcanie do patrzenia, rozwijanie u dziecka podstawowych sprawności wzrokowych związanych z kontrolowaniem ruchów gałek ocznych (czyli lokalizowanie bodźca, śledzenie, wodzenie, przenoszenie spojrzenia), rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i wzrokowo-słuchowej oraz usprawnianie pamięci wzrokowej.
Wpływ rehabilitacji w terapii widzenia
W ramach wzrokowej rehabilitacji wskazane jest także osiąganie wyższych sprawności wzrokowych, a to dobieranie obiektów i obrazków wg określonych cech, identyfikowanie obiektów na obrazkach, odnajdywanie szczegółów na obrazkach prostych i złożonych a także zmiana i dostosowanie otoczenia dziecka do jego indywidualnych możliwości i potrzeb.
Terapia widzenia prowadzona jest indywidualnie. Jej program opracowany jest zgodnie z potrzebami pacjenta.
Typowe ćwiczenia tyflopedagogiczne usprawniające widzenie
Ćwiczenia tyflopedagogiczne mają na celu poprawę funkcji wzrokowych u dzieci z dysfunkcjami widzenia. W ramach terapii stosuje się techniki pobudzania do patrzenia, które angażują dziecko w aktywne obserwowanie otoczenia. Ćwiczenia fiksacji i śledzenia wzrokiem pomagają w koncentracji na obiektach oraz ich ruchu, co jest kluczowe dla rozwijania umiejętności wizualnych. Dodatkowo, terapia obejmuje ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej, które wspierają zdolność do synchronizacji ruchów ciała z bodźcami wzrokowymi.
Indywidualny program terapii widzenia jest kluczowym elementem skutecznej pracy z dziećmi z problemami wzrokowymi. Proces ten rozpoczyna się od wielospecjalistycznej oceny funkcjonalnej, która pozwala na dokładne zrozumienie potrzeb i możliwości dziecka. Na podstawie wyników tej oceny oraz konsultacji z rodzicami, terapeuci opracowują spersonalizowany plan działania.
Znaczenie wczesnej diagnozy funkcjonalnej wzroku u dzieci
Wczesna diagnoza funkcjonalna wzroku jest niezbędna dla efektywnej terapii widzenia dzieci z zaburzeniami. Dzięki niej możliwe jest szybkie wykrycie problemów i rozpoczęcie odpowiednich działań terapeutycznych. Pracownia w Lublinie kładzie duży nacisk na dokładną ocenę pod okiem doświadczonych tyflopedagogów, co pozwala na precyzyjne dostosowanie metod pracy do indywidualnych potrzeb dziecka. Co istotne, przeprowadzamy też monachijką diagnozę funkcjonalną, która ocenia rozwój psychoruchowy dzieci.
Z kim współpracuje tyflopedagog?
Chcąc optymalnie wspomóc dziecko z dysfunkcją wzroku, tyflopedagog w naszej pracowni współpracuje z:
- terapeutą integracji sensorycznej,
- logopedą/neurologopedą,
- terapeutą odruchów pierwotnych INPP,
- terapeutą przetwarzania słuchowego.
- Serdecznie zachęcamy do kontaktu!
Największym źródłem informacji o dziecku zawsze jest jednak rodzic!