Internet
Serdecznie zapraszamy do przeczytania naszych artykułów zamieszczonych w internecie. Można dowiedzieć się z nich wielu interesujących informacji, np. związanych z zaburzeniami mowy u dzieci czy niedojrzałością emocjonalną.
Jakie efekty można uzyskać dzięki terapii integracji sensorycznej?
- Szczegóły
Integracja sensoryczna odgrywa istotną rolę w życiu każdego człowieka, gdyż pozwala na odbieranie i interpretowanie informacji płynących z otoczenia za pomocą zmysłów. Dzięki temu możliwe jest dostosowanie do zmieniających się warunków oraz podejmowanie odpowiednich reakcji. W przypadku zaburzeń integracji sensorycznej dochodzi do nieprawidłowego przetwarzania bodźców, co może prowadzić do problemów w zachowaniu, nauce czy komunikacji. W takich przypadkach zalecana jest terapia SI.
Dla kogo przeznaczona jest terapia SI?
- Szczegóły
Terapia integracji sensorycznej, znana również jako terapia SI, to innowacyjne podejście do wspomagania rozwoju dzieci, które spotykają się z trudnościami związanymi z przetwarzaniem bodźców zmysłowych. Co to oznacza w praktyce? Jakie objawy mogą świadczyć o potrzebie skorzystania z tego rodzaju wsparcia? W niniejszym artykule postaramy się przybliżyć zagadnienie integracji sensorycznej, aby poznać możliwości, jakie daje ta niezwykła praktyka.
Czym jest terapia integracji sensorycznej?
- Szczegóły
Integracja sensoryczna to proces, który umożliwia naszemu mózgowi właściwe odczytywanie informacji płynących z otoczenia za pomocą zmysłów. Współczesne badania wykazują, że prawidłowe funkcjonowanie układu sensorycznego ma kluczowe znaczenie dla rozwoju emocjonalnego, społecznego i intelektualnego dziecka. Terapia integracji sensorycznej to zatem metoda pracy z dziećmi, które mają problemy związane z właściwym przetwarzaniem bodźców zmysłowych. Jak wygląda w praktyce?
Jak wspierać rozwój mowy u dziecka?
- Szczegóły
Dzieci bardzo szybko się rozwijają w ciągu pierwszych miesięcy i lat życia. Rodzice z kolei powinni obserwować ich postępy, a w razie zauważenia nieprawidłowości zgłosić się po wsparcie. Jednym z elementów, który wymaga monitorowania, jest mowa. W jaki sposób można wspierać rozwój mowy u dziecka i gdzie szukać pomocy, jeśli zajdzie taka potrzeba?
Jak logopeda uczy prawidłowego połykania?
- Szczegóły
Logopeda to specjalista, do którego warto udać się jak najszybciej. Dobrze, jeśli rodzice zapiszą do niego swoją pociechę, jeżeli zauważą, że ma problemy ze ssaniem, połykaniem, gryzieniem albo żuciem. Czasami zdarza się również tak, że maluch, który ma kłopoty z gaworzeniem, nie potrafi poprawnie połykać. Czy logopeda może pomóc w tej kwestii?
Jakie znaczenie ma prawidłowe połykanie w terapii logopedycznej?
- Szczegóły
Wbrew pozorom prawidłowe połykanie ma ogromne znaczenie w kontekście terapii logopedycznej. Brak wypracowanej umiejętności tego typu może negatywnie wpływać na skuteczność podjętego leczenia. Nieodpowiednie połykanie może prowadzić nawet do pojawienia się u dziecka wady wymowy, w związku z czym pozytywne efekty przeprowadzanej terapii logopedycznej mogą z czasem ulegać osłabieniu, możliwy jest również brak zauważalnych postępów w leczeniu. Właśnie dlatego, jeśli u dziecka dostrzeżone zostaną problemy z wypracowaniem bądź utrwaleniem prawidłowej mowy, warto sprawdzić, czy połyka ono w odpowiedni sposób. Być może rezultaty kontroli okażą się przełomowe w kontekście prowadzonej terapii zaburzeń mowy. Prawidłowo wykształcony nawyk połykania jest więc kluczowy.
Jak wady wymowy wpływają na naukę czytania i pisania?
- Szczegóły
Dzieci, u których stwierdzono występowanie wady wymowy, powinny być poddawane odpowiednio dopasowanej do ich potrzeb terapii. Wady wymowy są przyczyną wielu nieprzyjemnych konsekwencji, a w tym trudności w czytaniu i w pisaniu oraz w nauce tych umiejętności. Dzieci, które je mają, mogą doświadczać niepowodzeń szkolnych, które polegają na trudnościach w nauce, ale nie tylko.
Jak działa terapia odruchów metodą INPP?
- Szczegóły
Program Integracji Odruchów, znany jako terapia odruchów metodą INPP opracowano w Instytucie Psychologii Neurofizjologicznej INPP w Wielkiej Brytanii, pod kierownictwem dr Peter Blythe i Sally Goddard-Blythe, czego celem było doprowadzenie do integracji odruchów i do normalizacji w obrębie motoryki małej i dużej, postawy, koordynacji, równowagi, wrażliwości na dotyk, świadomości ciała, świadomości przestrzennej, ruchów gałek ocznych i napięcia mięśniowego u wymagających tego pacjentów.
Jak rozpoznać czy dziecko ma zaburzenia słuchowe?
- Szczegóły
Zaburzenia przetwarzania słuchowego objawiają się u najmłodszych na wiele różnych sposobów. Sprawdźmy więc, jakie są to objawy oraz jak w tej sytuacji postępować. Zachęcamy do lektury.
Jak rozpoznać pierwsze objawy autyzmu?
- Szczegóły
Wczesne rozpoznanie autyzmu to klucz do tego, aby wdrożyć skuteczne leczenie. Opiekunowie muszą być więc bardzo uważni na różne sygnały, które często dziecko przekazuje już na wczesnym etapie. O jakie sygnały chodzi? Serdecznie zachęcamy do lektury.