Jaki wpływ ma motoryka mała na mowę?

W dzisiejszych czasach coraz więcej uwagi przykłada się do badania wpływu różnych aspektów rozwoju dziecka na jego zdolności komunikacyjne. Jednym z tych aspektów jest motoryka mała, czyli zdolność do wykonywania precyzyjnych ruchów palcami i dłonią. W kontekście rozwoju mowy, motoryka mała może wydawać się nieco odległym tematem, jednak badania naukowe wskazują na istnienie związku między tymi dwiema sferami. W niniejszym artykule przyjrzymy się temu zjawisku, analizując, jak motoryka mała wpływa na rozwój mowy u dzieci.

 

Rozwój motoryki małej a struktury mózgowe

Rozwój motoryki małej niewątpliwie wpływa na rozwój mowy. Wszystko za sprawą tego, że podczas wykonywania precyzyjnych ruchów palcami, dochodzi do angażowania struktur mózgowych, znajdujących się w pobliżu tych odpowiadających za rozwój mowy. W ten sposób następuje pośrednie działanie ruchu rąk na rozwój mowy. To zjawisko można zaobserwować już u bardzo małych dzieci, które uczą się chwytania przedmiotów czy manipulowania nimi. W miarę jak maluchy zdobywają nowe umiejętności manualne, ich mózg rozwija się i przygotowuje do nabywania kolejnych zdolności, w tym również mowy.

 

Związek między motoryką małą a mową w praktyce

rozwój motoryki małej

W praktyce związek między motoryką małą a mową może objawiać się na różne sposoby. Na przykład, dzieci, które mają problemy z precyzyjnymi ruchami palcami, mogą również doświadczać trudności w artykulacji czy wymowie. Z drugiej strony, rozwój motoryki małej może wspierać rozwój mowy poprzez stymulację odpowiednich struktur mózgowych. Dlatego warto zwracać uwagę na to, jak dziecko radzi sobie z precyzyjnymi ruchami palcami, aby w razie potrzeby móc wprowadzić odpowiednie ćwiczenia i stymulację.

 

Ćwiczenia motoryki małej jako wsparcie dla rozwoju mowy

Wspieranie rozwoju motoryki małej może przynieść korzyści również w kontekście rozwoju mowy. Istnieje wiele ćwiczeń i zabaw oferowanych przez naszą pracownię sensoryczną, które można wprowadzić w życie codzienne dziecka, aby wspierać jego zdolności manualne. Przykłady takich ćwiczeń to plastelinoterapia, układanie puzzli czy rysowanie. Dzięki temu rodzice i nauczyciele mogą pomóc dzieciom rozwijać zarówno motorykę małą, jak i umiejętności językowe.