Trening Umiejętności Społecznych dla dzieci w Lublinie
Trening umiejętności społecznych dla dzieci to forma zajęć grupowych, która służy budowaniu przez uczestników efektywnych sposobów funkcjonowania społecznego. Trening w Naszej Pracowni prowadzony jest przez psychologa. Umiejętności społeczne takie jak współdziałanie w grupie, komunikacja, radzenie sobie w sytuacjach trudnych są niezbędne, aby dziecko mogło z powodzeniem nawiązywać relacje z innymi. Podczas zajęć ma szansę na nabycie w trakcie ćwiczeń i zabaw tych kompetencji, tak, aby lepiej funkcjonować w rzeczywistości społecznej.
Dla kogo przeznaczony jest Trening Umiejętności Społecznych?
TUS skierowany jest do wszystkich dzieci przejawiających trudności w relacjach społecznych z rówieśnikami i/lub osobami dorosłymi, dzieci nieśmiałych, mających trudności z agresją, wycofanych, o zaniżonej samoocenie bądź przejawiających trudności wynikające z deficytów rozwojowych. Skupia się na nauce umiejętności takich jak:
- rozpoznawanie emocji, radzenie sobie z trudnymi emocjami,
- podejmowanie różnego rodzaju ról społecznych,
- zawieranie i podtrzymywanie znajomości,
- słuchanie, podtrzymywanie kontaktu wzrokowego,
- umiejętność współpracy w grupie,
- zachowania prospołeczne, proszenie o pomoc i udzielanie pomocy innym,
- radzenie sobie w sytuacjach trudnych – w sytuacji konfliktu, przegranej, rywalizacji.
Grupy dobierane są pod kątem podobnego poziomu wiekowego i poznawczego, dzięki czemu praca jest bardziej efektywna, a każdy uczestnik może w pełni skorzystać z zajęć. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu i trwają 90 minut; maksymalna liczba prowadzonych zajęć to 5 osób.
Cele i korzyści zajęć TUS dla dzieci
Zajęcia TUS dla dzieci to kluczowy element wsparcia rozwoju najmłodszych pacjentów, które zmagają się z trudnościami w nawiązywaniu relacji i komunikacji. Dzięki treningowi umiejętności społecznych dzieci uczą się skutecznego wyrażania emocji, co prowadzi do lepszego radzenia sobie z konfliktami i wzrostu samooceny. Program ten pomaga również w budowaniu trwałych relacji, co jest nieocenione w codziennym funkcjonowaniu.
Zajęcia TUS dla dzieci są starannie zaplanowane, aby zapewnić maksymalną efektywność. Grupy składają się zazwyczaj z kilku uczestników, co sprzyja indywidualnemu podejściu i interakcji między rówieśnikami. Spotkania odbywają się regularnie, a ich czas trwania dostosowany jest do potrzeb uczestników. W trakcie zajęć wykorzystywane są różnorodne metody pracy, takie jak gry, odgrywanie ról społecznych oraz dyskusje, które angażują dzieci i rozwijają ich umiejętności.
Podstawowe elementy treningu komunikacji społecznej
Podstawowe elementy treningu komunikacji społecznej obejmują naukę aktywnego słuchania oraz wyrażania własnych myśli i uczuć w sposób jasny i zrozumiały. Dzieci uczą się także rozumienia komunikacji niewerbalnej, co jest kluczowe w interpretacji intencji rozmówcy. Asertywność i umiejętność rozwiązywania konfliktów to kolejne aspekty, które pomagają dzieciom w budowaniu zdrowych relacji z rówieśnikami.
W Pracowni Diagnozy i Terapii Dziecka zajęcia treningowe prowadzone są przez doświadczonych pedagogów i specjalistów, którzy dostosowują metody pracy do indywidualnych potrzeb każdego dziecka. W razie potrzeby prowadzą też oni indywidualne spotkania, podczas których stosują różnorodne techniki pracy, np. terapię Neuroflow w przypadku dzieci z zaburzeniami słyszenia, dzięki czemu każdy pacjent otrzymuje pomoc, jakiej potrzebuje.
Terapie wspomagające działanie TUS
Warto zaznaczyć, że trening umiejętności społecznych nie jest jedynym narzędziem, które może wspomóc dziecko w jego rozwoju emocjonalnym oraz budowaniu relacji interpersonalnych. Niezwykle przydatna może okazać się również terapia niedojrzałości emocjonalnej. W ten sposób dziecko nie tylko pracuje nad nieprawidłowościami, które pojawiły się w trakcie jego rozwoju, ale również znacząco poprawia relacje ze swoimi rówieśnikami i samym sobą.
Zapraszamy do kontaktu!